راه های پیشگیری از آلزایمر

در مقاله های قبلی در مورد آلزایمر و علائم آلزایمر صحبت شد و فهمیدیم که راه درمانی برای آلزایمر متصور نیستیم. پس باید سایر عوامل موثر در شروع بیماری را اول شناسایی کنیم. بعد راه های پیشگیری از آلزایمر را بررسی کنیم. در ادامه به سبک های زندگی پرداخته می شود و همینطور توصیه هایی مطرح می گردد که به ما کمک می کند تا کم تر درمعرض ابتلاء به این بیماری مهلک باشیم. در ادامه سعی می کنیم توصیه های کلی و محوری برای ایجاد یک زندگی آلزایمر گریز را شرح دهیم بدیهی است که این بیماری یک بیماری مزمن و وابسته به مغز و سلول های عصبی است پس علاوه بر شرایط فیزیکی در اصل شرایط روحی و معنوی نیز روی این وضع بسیار اثر گذار است بنابراین زندگی فرد را به دو بنیه ی مادی و معنوی تقسیم کرده و به  بررسی آن می پردازیم.

پیشگیری-از-الزایمر

بعد معنوی و سبک زندگی شهودی

انسان یک موجودی اجتماعی است و دوست ندارد به تنهایی زندگی کند و در پس هر نیاز خود در اصل دنبال یک وجود بیکران و بی نهایت است که خدا نام دارد. از آن جایی که تمسک جستن به چنین وجود بی همتایی انسان را آرام و سرخوش می کند. پس سلول های آسیب پذیر و حساس عصبی نیز در پی این آرامش جویی از منشاء بی پایان، در پس پرده ای از آرامش قرار می گیرند و این یعنی داشتن بند محبت و تعلق خاطر نسبت به آرامش ابدی، که حتما می تواند این نوع آسیب را به مغز کم تر کند.

به علاوه چون انسان نمی تواند بدون اجتماع زندگی کند پس چه خوب است که از وجود دیگران و خانواده نیز کمال استفاده را ببرد. یعنی در بین این دنیای پر از هیاهو، همواره در پی محیطی نرم و پر از آرامش در کنار خانواده خود باشد. و از خانواده خود کمک بگیرد و آرام شود.

برای ماندن در بحث خود یعنی راه های پیشگیری از آلزایمر باید تاکید کرد که سلول های مغزی  و عصبی از تنش های معنوی و روحی نیز به همان میزان آسیب های مادی تاثیر می گیرند. و شاید بتوان ادعا کرد تاثیر سوء، استرس و تنش عاطفی روی این سلول ها به میزان تخریب مادی می تواند اثرگذار باشد. سلول های مغزی و عصبی در انسان دارای توان بسیار بالایی هستند. طوری که حجم بزرگی از خون خروجی قلب و همینطور انرژی تولیدی بدن، در این سلول ها مصرف می شوند. بنابراین اگر این سبک درست زندگی معنوی خود را بسازیم و از این موجودیت بدن خود به درستی استفاده کنیم. احتمال ابتلاء به این بیماری بسیار کم تر خواهد بود.

سبک زندگی مادی به عنوان راه های پیشگیری از آلزایمر

همه ما آثار خوب ورزش و فعالیت بدنی را می دانیم. ولی کم تر به انجام آن اهتمام داریم. همه ما می دانیم که غذا های فراوری شده چه زیان هایی برای بدن دارند. ولی با این حال به خوردن آن ها ادامه می دهیم ولی باید تذکر داد این سبک از زندگی ما را به جهتی جز دچار شدن به آلزایمر در آینده سوق نمی دهد.

در ادامه لیستی از فعالیت هایی را داریم که جزو راه های پیشگیری از آلزایمر محسوب می‌شوند.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی منظم و طبق روال، یکی از موثرترین و بهترین راه ها برای جلوگیری از آلزایمر است. گزارش ها نشان می دهد شما با داشتن روزانه 20 تا 30 دقیقه پیاده روی مداوم و منظم می توانید یک گردش خون درست و تنظیم شده داشته باشید. و این گردش خون هم قلب و هم مغز سالم را در آینده برای شما هدیه می اورد.

تغذیه مناسب از راه های پیشگیری از آلزایمر

برای کسی پوشیده نیست که داشتن یک رژیم غذایی مناسب علاوه بر تنظیم میزان قند و چربی خون شما، می تواند شما را از بیماری های عصبی و مغزی نظیر آلزایمر نیز دور کند. رژیم هایی که سرشار از سبزیجات و گوشت سالم بوده و آنتی اکسیدان ها و امگا3، بدن شما را تضمین می کنند می توانند به حفظ حافظه شما نیز کمک کنند.

عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی

هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست. اگر سیگار می کشید خودتان این امکان را برای سلول های مغزی فراهم می کنید که به راحتی دچار زوال شوند. سیگار با آسیب های بسیار زیادی که به سیستم گردش خون می زند. علاوه بر آثار زیان بار به قلب آینده شما را در معرض جدی بیماری مغزی مثل آلزایمر قرار می دهد. پس ترک آن از راهای پیشگیری از آلزایمر محسوب می شود.

مشروبات الکلی به دلیل ساختار الکلی که دارند به راحتی از دیواره رگ های مغزی عبور می کنند. و خود را به ساختار شبکه های عصبی می رسانند و اگر این مورد زیاد شود و به طور غیر کنترل شده ای جلو برود شما را در خطر جدی بیماری های عصبی و زوال عقلی قرار می دهد. مکانیزم اثر مشروبات الکلی به این صورت است که این مواد در ساختار های مغز جای انتقال دهنده ها را اشغال می کنند. و به این صورت سلول های مغزی را دچار عادت به حضور خود می کنند و این حضور مداوم آن ها اسیب های ساختاری زیادی را برای بافت مغزی به بار می آورد.

زندگی اجتماعی از راه های پیشگیری از آلزایمر

سعی کنید خود را محدود نکنید و همواره سعی کنید برای زندگی خود هدف تعین کنید. تا به وسیله ی درگیر بودن درست مغز سلول های آن را از انفعال دور کنید. باید توجه کرد که قدرت این سلول ها بالاست و اگر به درستی استفاده شوند می توانند بدون آسیبی تا سال ها بعد از کهن سالی نیز به درستی کار کنند. در جمع های اجتماعی حتما شرکت کنید. ذهن خود را به حل مسئله تحریک کنید و چیز های جدید یاد بگیرید.

توصیه های نرسینگ ماز به عنوان راه هایی برای پیشگیری از آلزایمر

یک: سعی کنید بازی های فکری انجام دهید

برای مثال می توانید جدول کلمات متقاطع را انجام دهید یا همینطور می توانید جدول سودوکو را حل کنید. بازی های فکری  می تواند ذهن شما را در جهت درستی تحریک کند و این تحریک به حفظ توان سلول های ذهنتان کمک خواهد کرد. بازی های کارتی انجام دهید یا بازی اسکربل نیز می تواند توصیه خوبی باشد. حتی بازی های کامپیوتری و ویدویی نیز ثابت شده اند که اگر به صورت مناسب و کنترل شده استفاده شوند می توانند به خوبی هم مفید باشند و هم درگیر کننده ذهن که میتواند به عنوان راه های پیشگیری از آلزایمر باشند.

بازی-فکری-برای-الزایمر

دو: سعی کنید هم زیاد بخوانید و هم زیاد بنویسید

به ادعای پژوهشگران شما وقتی ک مطالعه می کنید باید سلول های بیشتری را درگیر کنید تا وقتی که نگاه می کنید یعنی خواندن سخت تر و دشوار تر از نگاه کردن است. و وقتی خواندن و نوشتن را باهم ترکیب می کنید در حقیقت یک تمرین بسیار مناسب برای مغز برای قدرت گرفتن است. برای انجام این تمرین می توانید از ایده های زیر الهام بگیرید:

یک روز صبح روزنامه بخوانید و یک روز عصر یک مقاله در مورد یک مطلب تکنولوژی محور مطالعه کنید.

به کتاب خوان های حرفه ای در محل کتابخانه مدرسه یا دانشگاه خود ملحق شوید.

دفتر خاطرات داشته باشید. هر روز سعی کنید در ساعاتی همه ی اتفاقات ان روز یا روز قبل را اول به یاد بیاورید و بعد آن را یادداشت کنید.

زندگی نامه بنویسید و یا سفرنامه،  اگر زیاد سفر می کنید حتما اقدام به نوشتن آن چه که اتفاق می افتد بکنید چرا که این موضع به تقویت حافظه بسیار کمک خواهد کرد.

کارت های دعوت و هدیه بسازید و ارسال کنید. روی نامه ها  را با متن هایی زیبا و دوستانه از خلاقیت ذهن خودتان بیارایید.

سوم: سعی کنید خلاق باشید. خلاق بودن از راه های پیشگیری از آلزایمر محسوب میشوند.

سعی کنید به یادگیری یک هنر بپردازید مثلا گلدوزی یا بافندگی.

طراحی و نقاشی کنید یا کاردستی بسازید.

نجاری یاد بگیرید یا البوم های مختلف عکس یا گالری تمبر بسازید.

چهارم : مهارت های جدید بیاموزید.

سعی کنید در کلاس هایی نظیر:

اشپزی یا موسیقی شرکت کنید. یا با زبان های جدید آشنا شوید و خود را محک بزنید. سعی کنید با فناوری های جدید آشنا شوید. سعی کنید خود را به روز نگه دارید.

پنجم : از موسیقی و رقص الهام بگیرید.

سعی کنید خوب به موسیقی گوش داده و متن آن ها را یاد گرفته و اجرا کنید. سعی کنید یک نوع رقص بخصوص را به خوبی و با جزئیات یاد بگیرید.

ششم: ورزش و تحرک و فعالیت بدنی را فراموش نکنید.

در طول روز چندین بار از حرکات کششی استفاده کنید و خود را به چالش بکشید. به عضلات خود فشار بیش از حد وارد نکنید و فقط آن ها را از کسلی خارج کنید

حرکات هوازی بسیار مفیدند. حتما تمرین کنید و پیاده روی را کنار پدر، مادر و همسر خود فراموش نکنید.

هفتم: حتما خواب و استراحت کافی را رعایت کنید.

در طول شبانه روز از خواب کافی برخوردار باشید. حدااقل 7 و حداکثر از 8 ساعت خواب برخودار شوید.

هشتم: پویا باشید

هر روز از مسیر جدیدی به سر کار بروید و در مسیر های پیاده روی به جزئیات نگاه کنید و به خاطر بسپارید و در بخاطر اوردن جزئیات با فرد دیگری مسابقه دهید که از راه های پیشگیری از آلزایمر محسوب می شود.

غذا های جدید را امتحان کنید در پختن و اشپزی کردن. هر روز کلمات جدیدی را یاد بگیرید و ذهن خود را وادار به فکر کردن بکنید.

 

راه-های-پیشگیری-از-آلزایمر

نهم: بیش از حد درخانه نمانید

تفریح کنید

به موزه بروید یا سینما و تئاتر را امتحان کنید و بعدا همان نمایش را برای دوستان و آشنایان خود بازی کنید. در کارهای جهادی و اجتماعی و همه گیر شرکت کنید و به دیگران کمک کنید.

دهم: حتما مراقبه انجام دهید.

یازدهم: از تغییر نهراسید و همواره در جست و جوی ان باشید.

دوازدهم: همواره از هر کاری که می کنید لذت ببرید. اول سعی کنید کاری که بیشتر دوست دارید را پیدا کنید. یا لیستی از اموری که مایلید به عنوان تفریح انجام بدید را تهیه کنید و بعد آن را اولویت بندی کرده و اجرا کنید.

مقالات مرتبط

1 در مورد “راه های پیشگیری از آلزایمر”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

ورود به نرسینگ ماز

کاربر جدید هستید؟ در نرسینگ ماز ثبت نام کنید

سلام رفیق!

به خونه خوش اومدی! اگه عضو نرسینگ ماز هستی، وارد شو

رمز یا نام کاربری شما اشتباه است