بلوک های شاخه ای در نوار قلب را حرفه ای یاد بگیر

در این مقاله با یکی از اختلالات مهم قلبی به اسم BBB(bundle branch block) یا همان بلوک شاخه که بسیار حائز اهمیت است آشنا می شوید دلیل اهمیت آن این است که این نوع بلوک می تواند زمینه ساز بلوک کامل قلبی باشد که سبب مرگ بیمار می شود. تو این مقاله یک فیلم آموزشی نیز قرار گرفته شده، که مربوط به یکی از جلسات دوره صفر تا صد تفسیر نوار قلب هست که در این فیلم بلوک های شاخه ای در نوار قلب به خوبی بررسی شده هست.

اگر از لحاظ آناتومیکی سیستم هدایت قلب رو به یاد داشته باشید میدانید که از گره دهلیزی بطنی یک شاخه به نام هیس جدا می شود که در ادامه دو شاخه می شود یکی به سمت بطن راست می رود و Right bundle branch را می سازد و دیگری به سمت بطن چپ می رود و Left bundle branch را می سازد در صورتی که در یکی از این شاخه ها بلوک اتفاق بیفتد بلوک شاخه را ایجاد می کند در این صورت انقباض بطن سالم زود تر رخ می دهد و بطن دیگر با تاخیر دپلاریزه می شود که با نوار قلب به خوبی تشخیص داده می شود.

نشانه های بلوک شاخه ای در نوار قلب

1- وجود QRS عریضی که عرض بیش از 3 مربع کوچک یا بیش از 0.12 ثانیه طول بکشد که در لید های اندامی با وضوح بیشتری دیده می شود چون لید های اندامی با دقت بیشتری QRS را نشان می دهند و انحرافات را کمتر مورد توجه قرار می دهند .
2- در حالت نرمال دو بطن با همدیگر منقبض می شوند و یک موج R ثبت می کنند اما در بلوک شاخه ای بطن سالم زود تر منقبض می شود و یک موج R ثبت می کند. اواسط دپلاریزاسیون بطن سالم، بطن دیگر نیز جریان الکتریکی دریافت می کند و یک موج R دیگر ثبت می شود بنابراین دو موج R داریم با نمای RR که اولین موج برای بطن سالم و موج دیگر برای بطن دارای بلوک قلبی است، پس بلوک های شاخه ای در نوار قلب نمایی شبیه گوش خرگوش یا حرف M انگلیسی را ایجاد می کند.
3- وجود موج S عمیق در لید های سینه ای

افتراق بلوک شاخه ای چپ و راست

برای این کار باید از لید های جلو سینه ای استفاده کنیم . با توجه به اینکه لید های

V1 و V2 بطن راست را نشان می دهند

V5 و V6 بطن چپ را نشان می دهند

دقت می کنیم که نمای RR در کدام لید ها وجود دارند اگر در لید های V1 و V2 باشد و همزمان در لید های مقابل آن V6 موج S عمیق داشته باشیم بلوک شاخه ای راست داریم

اما اگر نمای RR در لید های V5 و V6 وجود داشته باشد و همزمان موجS  عمیق در لید V1 باشد بلوک شاخه ای چپ داریم.

بلوک شاخه ای در نوار قلب
مقالات مرتبط

2 در مورد “بلوک های شاخه ای در نوار قلب را حرفه ای یاد بگیر”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

ورود به نرسینگ ماز

کاربر جدید هستید؟ در نرسینگ ماز ثبت نام کنید

سلام رفیق!

به خونه خوش اومدی! اگه عضو نرسینگ ماز هستی، وارد شو

رمز یا نام کاربری شما اشتباه است