تغییرات الکترولیتی روی نوار قلب چگونه ظاهر می شود

یکی از مباحث ما مهمی که تیم نرسینگ ماز در دوره تفسیر نوار قلب به آن پرداخته است مبحث تغییرات الکترولیتی روی نوار قلب است. الکترولیت ها روی پتانسیل عمل طبیعی قلب تاثیر بسیار مهمی دارند تغییر در غلظت الکترولیت ها در درون و خارج سلول ها پتانسیل عمل طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهد، هرچند  برخی از عدم تعادل الکترولیت ها از نظر بالینی ناچیز هستند (از دیدگاه الکتروفیزیولوژیک) اما عدم تعادل سدیم،پتاسیم،منیزیم و کلسیم می تواند تهدید کننده زندگی باشند. بین شدت عدم تعادل الکترولیت و تغییرات ECG ارتباط وجود دارد به همین دلیل برای تخمین شدت عدم تعادل الکترولیتی و اثرات این الکترولیت ها روی قلب از ECG استفاده می شود.

تغییرات الکترولیتی روی نوار قلب

تغییرات پتاسیم روی نوار قلب

سطح پتاسیم طبیعی بین 3.6 تا 5.2 میلی مول در لیتر است

  • هایپرکالمی: هیپرکالمی به عنوان سطح سرمی پتاسیم بیش از 5.2 میلی مول در لیتر تعریف می شود. تغییرات ECG معمولا تا زمانی که درجات متوسطی از هیپرکالمی وجود نداشته باشد تغییرات ظاهر نمی شود.

اولین تغییری که ظاهر می شود ظاهر شدن موج T hyper  Hyperacute  است. سپس کمپلکس QRS با پیشرفت بالا رفتن سطح پتاسیم واید می شود. موج P  مسطح می شود و حالت S-T elevation به وجود می آید. این شرایط باعث کوتاه شدن QT نیز می شود.

هایپرکالمی روی نوار قلب

تغییرات پتاسیم در حالت هایپوکالمی هم روی نوار قلب ظاهر می شود.

در این حالت رفته رفته موج T محو می شود، و ST depression ایجاد شده و QT کوتاه تر میشود. این تغییرات جزو مهم ترین تغییرات الکترولیتی روی نوار قلب محسوب می شود.

بررسی کلسیم به عنوان یکی از تغییرات الکترولیتی روی نوار قلب

میزان نورمال کلسیم سرم برابر است با  2.1 – 2.6 mmol/L. این یون در مسیر دپلاریزاسیون میوسیت قلب دخالت دارد، به همین دلیل نوسان کلسیم سبب تغییرات ECG می شود.

هایپرکلسمی: یکی از تغییرات الکترولیتی روی نوار قلب در  هیپرکلسمی مشاهده می شود، این تغییر باعث کوتاه شدن فاصله QT می شود. ST elevation نیز از تغییرات دیگر هایپر کلسمی است

هایپوکلسمی: هیپوکلسمی عمدتاً با طولانی شدن بخش ST باعث طولانی شدن QT می شود

.

تغییرات منیزیم روی نوار قلب

 معمولا کلیه ها میزان منیزیم را در حد نورمال نگه می دارند و سطح منیزیم سرم به طور طبیعی در حد  0.8 – 1.0 میلی مول در لیتر باقی می ماند، اما زمانی که نارسایی کلیه پیش می آید نوسانات منیزیم پیش می آید که سبب تغیراتی در نوار قلب می شود.

هایپرمنیزیمی: تغییرات نوار قلب در این حالت به اشکال زیر دیده می شود.

فاصله PR طولانی می شود، و موج T  بلند می شود. QRS پهن شده و فاصله QT کوتاه شده و فرد را مستعد بلوک دهلیزی بطنی را می کند.

هایپومنیزیمی: PR و QT طولانی می شود. و هایپومنیزمی بیمار را مستعد ابتلا به تاکی کاردی بطنی می کند

تغییرات منیزیم روی نوار قلب

تغییرات سدیم روی نوار قلب

هایپوناترمی و هایپرناترمی  به طور کلی اختلالت  الکترولیتی با کمترین تغییرات الکتروکاردیوگرافی مشخص هستند . با این حال، اغلب در میان بیماران مسن به ویژه زنان همراه با اختلالات دیگر الکترولیتی(کاهش پتاسیم و منیزیم) و قلبی رخ می دهد.

مقالات مرتبط

ورود به نرسینگ ماز

کاربر جدید هستید؟ در نرسینگ ماز ثبت نام کنید

سلام رفیق!

به خونه خوش اومدی! اگه عضو نرسینگ ماز هستی، وارد شو

رمز یا نام کاربری شما اشتباه است