تعیین ریت نوار قلب با 4 روش ساده

تعیین ریت نوار قلب به وسیله EKG، به سادگی امکان پذیر است. این کار تنها با یک نگاه به نوار قلب انجام میشه، کافیه تا انتهای این مقاله با ما باشین تا به این مهارت مهم برسین. در کل میشه گفت که سرعت ضربان قلب همان تعداد سیکل های قلبی در یک دقیقه می باشد و همانطور که میدونین یک سیکل قلب تشکیل شده هست از یک دپولاریزاسیون و یک رپولاریزاسیون قلبی. تعیین ریت نوار قلب، سومین مرحله از الگوریتم تفسیر نوار قلب نرسینگ ماز هستش که با استفاده از 4 روش خیلی ساده و کاربردی در ادامه مقاله به طور کامل معرفی خواهد شد. در دوره تفسیر نوار قلب دکتر شمسی این مطلب با جزئیات کامل بررسی شده است.

نوار قلب ما منظم هست یا نه؟!

اولین مرحله در تعیین ریت قلبی این است که مشخص کنید نوار قلبی که در دست داریم ریتم آن منظم(رگولار) است یا نامنظم(ارگولار)است. نوار های که ریتم منظمی دارند فاصله‌ی بین کمپلکس‌های QRS در آنها از الگو و ترتیب خاصی پیروی میکنند به این معنا که فاصله بین کمپلکس‌ها از هم‌دیگر برابر است.

نوار قلب منظم

در صورتی که فاصله بین کمپلکس های QRS از الگوی خاصی پیروی نکند و فاصله بین R-R ها یکسان نباشد، در این صورت میفهمیم که نوار قلب ما نامنظم یا همان اروگولار هست. نکته مهم این است که اختلاف کمتر از سه مربع کوچک رو جدی نگیرید و باز هم رگولار یا منظم حساب کنید.

تعیین ریت قلبی در نوار قلب منظم

بعد از تشخیص منظم بودن نوار قلب، ما میتوانیم از سه روش زیر برای تعیین ریت نوار قلب استفاده کنیم.

  • روش مربع های بزرگ
  • روش مربع های کوچک
  • روش توالی منطقی اعداد

1. روش مربع های بزرگ

این روش زمانی استفاده میشه، که نوک موج RRها دقیقا روی خطوط پهن مربع های بزرگ نوار افتاده باشد که در اینصورت عدد 300 (تعداد مربع‌های بزرگ در یک دقیقه) را بر تعداد مربع‌های بزرگ بین دو کمپلکس QRS تقسیم می کنیم یعنی: 

تعداد مربع بزرگ بین دو تا R متوالی/300 = تعداد ضربانات قلبی

تعیین ریت نوار قلب

برای تعیین ریت نوار قلب در شکل بالا، تعداد مربع بزرگ بین دو تا R متوالی 2 تا هست، پس اگر 300 را بر عدد 2 تقسیم کنیم تعداد ریت نوار قلب تصویر 150 تا میشود.

2. روش مربع های کوچک برای تعیین ریت نوار قلب

این روش نسبت به روش دیگر دقت بیشتری دارد، چون در آن لازم نیست که نوک موجهای R دقیقا روی مربع های بزرگ بیفتد و برای محاسبه آن عدد1500(تعداد مربع‌های کوچک در یک دقیقه) بر تعداد مربع‌های کوچک بین دو کمپلکس QRSتقسیم می کنیم یعنی:

تعداد مربع کوچک بین دو تا R متوالی/1500 = تعداد ضربانات قلبی

برای مثال فرض کنید که تعداد مربع کوچک بین دو تا R متوالی، 31 عدد باشد، اگر 1500 را بر عدد 31 تقسیم کنی ریت ما کمتر 1ز 50 تا یعنی حدودا 48 تا میشود.

3.روش توالی منطقی اعداد

در این روش کافیه که یک موج R روی خط پهن نوار قلب پیدا کنید و آن را رها کرده و به ترتیب خطوط پهن را تا موج R بعدی با توجه به اعداد(300-150-100-75-60-50) دنبال کنید، موج R بعدی بین دو تا از این اعداد خواهد بود، در اینجا بلافاصله اختلاف این دو عدد را حساب کنید.

برای مثال در این تصویر، R بعدی بین 100 و 75 افتاده هست که اختلاف این دو 25 میشود،با توجه به اینکه هر مربع بزرگ دارای 5 مربع کوچک است بلافاصله این عدد را بر 5 تقسیم میکنیم. عدد به دست آمده تعداد ضربان قلب در هر خونه کوچک این مربع بزرگ خواهد بود و در این مثال ما هر خونه کوچک ما 5 میشود. طبق شکل میبینیم که موج R ما دقیقا 1 مربع کوچک از عدد 100 کمتر هست و با توجه به اینکه هر خونه ما 5 به دست آمده است پس 5 تا از 100 کم کنیم، ضربان قلب نوار ما 95 به دست می آید.

تعیین ریت قلبی در نوار قلب نامنظم

برایتعیین ریت نوار قلب، اولین کاری که باید بکنیم این است که یک لانگ لید بگیریم. در این لانگ لید 30 مربع بزرگ که معادل 6 ثانیه است را انتخاب می کنیم و ابتدا و انتهای آن را علامت گذاری می کنیم. سپس تعدا کمپلکس های QRS را در این فاصله می شماریم و در عدد 10 ضرب می کنیم تا تعداد ضربان را در 60 ثانیه به دست آوریم.

نوار قلب نامنظم

برای مثال در نوار قلب شکل بالا چون نوار قلب ما نامنظم هست، یک لانگ لید با 30 مربع بزرگ را انتخاب میکنیم و تعداد کمپلکس های QRS را در این 30 مربع بزرگ که 13 تا هست در عدد 10 ضرب میکنیم که ریت 130 تا محاسبه میشود.

مقالات مرتبط

5 در مورد “تعیین ریت نوار قلب با 4 روش خیلی ساده”

  1. بازتاب: الگوریتم تفسیر نوار قلب در 6 مرحله

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

ورود به نرسینگ ماز

کاربر جدید هستید؟ در نرسینگ ماز ثبت نام کنید

سلام رفیق!

به خونه خوش اومدی! اگه عضو نرسینگ ماز هستی، وارد شو

رمز یا نام کاربری شما اشتباه است